Van de bergen in Cusco naar het strand in Mancora - Reisverslag uit Lima, Peru van Dennis Folkers - WaarBenJij.nu Van de bergen in Cusco naar het strand in Mancora - Reisverslag uit Lima, Peru van Dennis Folkers - WaarBenJij.nu

Van de bergen in Cusco naar het strand in Mancora

Blijf op de hoogte en volg Dennis

26 Februari 2018 | Peru, Lima

Buenas noches,

Ik zit nu in het vliegtuig richting Bogota voor mijn laatste bestemming, Colombia! De afgelopen weken heb ik verschillende plekken bezocht in Peru. Vanuit Cusco ben ik naar Arequipa gegaan de tweede grootste stad van Peru. Na een verblijf in de wild rover hostels in La Paz en Cusco kon die in Arequipa niet achterblijven. Het hostel had beschikking over een heerlijk zwembadje. Zodat we na weer een free walking tour een frisse duik konden nemen in het hostel. Tijdens de free walking tour werd er veel verteld over de grote vulkaan de Misti. Heel bijzonder want soms zag je hem niet vanwege de mist en de andere dag was hij er weer. In een museum ligt een bevroren lijk van het Inca meisje Juanita. Dit vond ik wel een beetje horror om te zien. Honderden jaren terug werd zij door de inca's geofferd aan de goden hoog in de bergen rond Arequipa. Toch weer een compleet andere cultuur dan bij ons in Europa niet?

Na Arequipa ging ik met Freek naar de stad Nasca hier waren de grondtekeningen te zien. In de bus kwamen we toevallig de Finse Annina tegen. Ik had haar ontmoet op de plek waar ik Freek waar had ontmoet dus leuk om even bij te kletsen. We gingen met zn 3e de Nasca lijnen bezoeken. Het vliegtuigje vonden we niet de moeite waard dus gingen we naar wee torens waarbij je overzicht had op drie lijnen. Vond het persoonlijk niet zo boeiend en daarbij is Nasca een van de goorste plaatsen waar ik was geweest, tijd om meteen door te gaan dus. Nieuwe bestemming Ica!

Dit plaatsje heeft een oase aan de oost kant van de stad genaamd Huacachina. Hier gingen we met de tuktuk heen. De eerste keer in zo'n tuktuk was echt schitterend beetje racen tegen elkaar. Want normaal rijden doen ze in Zuid Amerika niet aan. Van andere reizigers kregen we de tip om te overnachten in banana's adventure hostel. Bij dit hostel werden er tours georganiseerd. De eerste dag gingen we een wijntour doen in Ica (en nee de wijn uit Peru kan absoluut niet op tegen die uit Argentinië en Chilie. De tweede dag was werkelijk geweldig. Voor 60€ een quad gehuurd waarop we 1,5 uur mochten racen door de woestijn. De uitzichten waren schitterend evenals het gevoel om de monsterquad van een berg naar beneden te rijden of juist tegen een stijle helling op te scheuren. Geweldige ervaring. S'avonds gingen we op stap met de jongens van de tour. Toch leuk om ook even met wat Peruaanse locals de stad te ontdekken. Ook al waren het wel beetje afzetters, mijn ervaringen met Bolivianen en Peruvianen zijn compleet anders dan met de leuke Brazilianen en vriendelijke Argentijnenen. De volgende dag zouden we met een buggy de duinen in gaan om te gaan sandboarden en om dan vervolgens naar Paracas te gaan. Maar plannen veranderen, want toen we wilden uitchecken werden we geroepen door onze grote vriend Adam. (Heb hem ontmoet in Sucre Bolivia) hierdoor besloten we nog een extra nachtje te blijven. Adam reisde weer met Marjolein uit Nederland waardoor we met zn vieren de sandboarding tour gingen doen en s'avonds lekker chillen aan het zwembad en bij kletsen. Toen kwamen we op het idee om in Lima maar weer te meeten en met zn vieren naar een festival te gaan. Freek en ik maakten dus een kleine tussenstop in Paracas een fijne strand plek waar we een tour hebben gedaan om pinguïns, zeeleeuwen en pelikanen te zien. Mochten mensen nog eens een leuk hostel in Paracas zoeken Kokopelli was een prima verblijf.

Lima
De hoofdstad van Peru en een enorme stad met een vreselijk probleem in het verkeer. Ook hier sta je weer langer vast dan dat je eigenlijk nodig hebt om van A naar B te komen. We verbleven in de toeristische wijk Mira Flores. Dichtbij het John F Kennedy park. De eerste dag hebben we lekker rondje door de wijk gelopen en richting het strand. Uiteindelijk zijn we op zaterdag met een groep van 7 personen naar het festival gegaan. Echt super locatie aan het strand en prima temperatuurtje. Persoonlijk vond ik ook fijn om even wat andere muziek te horen dan alleen maar reggaeton. Zondag was een dagje om te relaxen en wat voetbal te kijken met onze fanatieke Liverpool fan Adam. Met het ontbijt keken we naar Southampton-Liverpool waarna we in de middag naar Sporting Crystal een plaatselijke club gingen. Wat een gekke huis rondom dit stadion en erg vies ook. Toch wel een leuke pot gezien met veel passie en zuid amerikaanse tackles. We zouden maandag middag een 20 uur lange busreis nemen met z'n vieren naar Mancora helemaal in het noorden van Peru om een duik te nemen in de Zuidelijke Stille Oceaan. Dankzij Adam ben ik verslaafd geraakt aan de serie Peaky Blinders. Toch lekker om een heel seizoen weg te kijken tijdens een lange busrit. In Mancora verbleven we in the point hostel, ook vermeld ik het graag als iets niet aan te raden is bij deze. Loki hostel is vele malen beter en schoner. Vond Mancora verder ook maar een ranzig dorpje. Overigens wel enorm gespeeld als kinderen in de zee. Men zei dat de zee heel koud zou zijn nou dan hebben ze nog nooit in de Noordzee gezwommen. Na twee dagen te chillen gingen Freek en ik terug naar Lima vanwaar wij allebei een vliegtuig zouden pakken naar verschillenden bestemmingen. Adam en Marjolein gingen door naar Ecuador. Jammer om afscheid te nemen maar Adam zie ik waarschijnlijk in Medellin weer. Omdat we niet nog eens zin hadden in een 20 urige busreis stopten we in Trujillo. Een leuke stad waar we een voetbalstadion bezochten een tour deden met de typische toeristenbus, chillen in een park en potje yahtzee speelden in een restaurant om s'avonds weer een bus te pakken naar Lima.

Mijn laatste dag in Lima hebben Freek en ik een café gezeten om wat voetbal te kijken en nog wat langs de kust gelopen om afscheid te nemen van Peru. Het was enorm lachen om zo'n lange tijd samen met Freek te reizen waarbij we ook nog af en toe onze eigen wegen gingen en met andere mensen omgingen. Nu is het tijd om een nieuw land te ontdekken. Ik kijk zo erg uit naar Colombia aangezien vanuit Europa en Nederland er alleen negatieve verhalen over worden verteld en het imago natuurlijk erg beschadigd is vanwege de jaren 80. Terwijl iedereen in Zuid Amerika je adviseert om dit land te bezoeken en in contact te komen met deze vriendelijke mensen. Kortom het wordt weer een maand vol nieuwe ervaringen en belevenissen.

Vanwege wat WiFi problemen kwam dit verslag wat later online.

Liefs, Dennis

• 28 Februari 2018 - 15:26

Oma En Opa:

Hallo Dennis
    Fijn om ook uitgebreid te lezen naar je ervaringen en indrukken, het is heel bijzonder om
    zo'n reis te maken , en dat je heb genoten dat kunnen we ons goed voorstellen
    laatste bestemming zeg je nog een paar weken in Colombia en dan zit het er op
    geniet nog even van Colombia veel plezier .