From Campinas to Porto Alegre - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Dennis Folkers - WaarBenJij.nu From Campinas to Porto Alegre - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Dennis Folkers - WaarBenJij.nu

From Campinas to Porto Alegre

Blijf op de hoogte en volg Dennis

23 November 2017 | Brazilië, Florianópolis

Boa noite,

De afgelopen twee weken heb ik weer veel beleefd. Tijd om hier weer wat leuks over te schrijven.

Het begon met een feestje in de stad Campinas. Ik was uitgenodigd voor een Braziliaanse bbq en country feestje. En wauw wat is het vlees hier toch overheerlijk. Veel verschillende soorten werden geserveerd, na een volle buik gingen we met de groep naar het country feestje. Er hing zo'n fijne sfeer en ik genoot van alle vrolijkheid om mij heen. De volgende dag was het tijd om afscheid te nemen van deze super gastvrije en lieve mensen. Ik vetrok richting Foz do Iguacu dit werd een busreis van 16 uur.

Foz do Iguacu bevind zich op het drielandenpunt van Paraguay,Argentinië en Brazilië. Ik verbleef in het guest house aan de Braziliaanse kant. Een perfect hostel met een heerlijk zwembad, die ik ook goed kon gebruiken aangezien het weer alle dagen perfect was, 33 graden en volle bak zon. Na wat research te hebben gedaan besloot ik de eerste dag de watervallen vanaf de Braziliaanse kant te bezichtigen. Bij aankomst in het park word je met zo'n typisch toeristische dubbeldekker bus naar de watervallen gebracht. Op afstand hoorde ik het gerommel al van het water. Het eerste uitzicht was al prachtig, echt het mooiste stukje natuur wat ik ooit zag. Na 2,5 uur door het park te hebben gelopen en mijn ogen uit te hebben gekeken op alle watervallen en 100 foto's en video's verder ging ik terug naar het hostel. Hier ontmoete ik Jason uit Australië, we spraken af om samen de volgende dag naar de Argentijnse kant te gaan.

We vertrokken rond een uurtje of elf richting Argentinie na heel wat gedoe bij de grenzen en bussen kwamen we pas om 13:00 aan bij het park. Aan deze kant zijn verschillende looproutes die je langs de watervallen leiden. We begonnen bij de route naar Devil's throat, op deze plek stort het water zo hard naar beneden dat je de onderkant niet kan zien. De Argentijnse kant is veel mooier en leid je onder de watervallen langs de watervallen en bovenlangs echt helemaal geweldig. Na 5 uur lang rondgelopen in de warme zon was een tour met de boot erg aanlokkelijk. Want met deze boot tour werd je nat van de watervallen. Nou we waren dus echt compleet doorweekt, dit was een hele gave ervaring om zo recht op een waterval af te varen. Ja ik kan wel zeggen dat Foz do Iguacu een absolute aanrader is om te bezoeken in Brazilië. Jason ging verder reizen naar Patagonië en ik besloot nog twee dagen te genieten in Foz. Bij zonsondergang bezocht ik Marco das três fronteiras. Deze plek bood een mooi uitzicht over de drie landen. Er werd een kleine show gegeven met de drie dansen van de landen, samba (brasil), tango (argentinia) ..... (Paraguay) geen idee. Erg leuk om mijn tijd op dit plekje af te sluiten.

Na vijf leuke dagen in Foz ging ik naar Florianopolis. Een busreis van twaalf uur bracht mij naar dit ware paradijsje. De eerste twee dagen verbleef ik in het noorden van dit eiland. Ook hier zou het de hele week weer warm en zonnig zijn, perfect dus om de mooie stranden te ontdekken. Praia betekend strand, ik bezocht onder andere Praia Brava, Praia Ingless en Praia Mole. Na twee dagen in het domi hostel ging ik naar het Geckos Hostel wat een veel fijnere plek was voor mij. Hier kwam ik namelijk veel leuke mensen tegen en zelfs een oude bekende uit Rio, Jeremais uit Cordoba. Dit hostel was echt een grote vrienden groep, ze vroegen mij de eerste avond al mee naar een kampvuur aan het lagoa(lagoon). Onder een sterrenhemel met wat gitaarspelende surfdudes, Franse meisjes, Argentijnen en Colombianen genoot ik enorm van Floripa.

Na veel dagen strand gezien te hebben ging ik een nieuwe uitdaging aan, mijn eerste hike tour door de bergen. De Trilha Lagoinha do Leste. Twee uur heb ik gelopen om een prachtig afgelegen strand te bereiken. Daar ben ik nog een berg op geklommen om wat foto's te maken van de baai. Een super ervaring om langs de cliffen te lopen en te klimmen. Ik hoop nog vele mooie hike tours te mogen maken. De terug weg was gelukkig korter een route van 50 minuten waarna ik de bus weer terug nam naar het Geckos hostel.

Dinsdagavond moest ik natuurlijk de champions league wedstrijd van Feyenoord kijken. Er was een Engelse pub om de hoek waar ze manchester city/Feyenoord uitzonden. Hier heb ik samen met wat lui uit het hostel de wedstrijd gekeken en mijn laatste avond in Floripa gehad.

Nu ben ik in Porto Alegre waar ik een kleine tussenstop maak om Uruguay te ontdekken. Deze stad is niet heel bijzonder voor backpackers. Ik had geluk dat gisteravond de libertadores finale was tussen Gremio en Lanus. Gremio komt uit Porto Alegre hierdoor was de stad helemaal op zn kop gezet toeterende auto's overal tv-schermen en mensen in een Gremio shirt. Deed mij denken aan die magische dag op 14 mei 2017.....

Helaas ga ik Brazilië morgen verlaten. Dit land is echt fantastisch en wordt vaak ten onrechte slecht omschreven. Ik ga de mensen hier ontzettend missen en de relaxte cultuur!

Even wat dingen om het romantische plaatje van backpacken te verminderen;
- snurkende mensen in je hostel/bus
- huilende baby's in de bus
- bussen waar je soms een uur op moet wachten

De volgende keer schrijf ik over mijn belevingen in Uruguay en Argentinië.


Até logo,

Liefs vanuit het zonnige Zuid-Amerika


  • 24 November 2017 - 11:04

    Riet Van Beek:

    Dag lieve Dennis,

    Bedankt voor het schitterende reisverslag! Wat heb jij al veel beleefd en gezien!
    ik zie al weer uit naar het volgende.
    Veel reisplezier!

    hartelijke groet en veel liefs van Oma.xxx

  • 24 November 2017 - 17:46

    Oma Opa:

    Hallo Dennis
    Wat een schitterend verslag van al je belevenissen , fijn dat je er zo van geniet
    nog heel veel plezier.
    Gr Oma en Opa

  • 26 November 2017 - 12:28

    Rinske En Frits Verhoeff:

    Hallo Dennis,
    Van je vader kreeg ik van de week een app dat we je konden volgen via waar ben je nu.
    Wat een leuke manier om je te volgen in Zuid Amerika.
    Nou we hebben genoten van je reisverslagen en zijn nieuwsgierig naar het vervolg. Wat een enorme belevenis. En wat ben jij een kanjer zeg dat je dit doet. Nog heel veel plezIer gewenst en we blijven je volgen. Hartelijke groet van je oud oom en tante Frits en Rinske.

  • 26 November 2017 - 12:48

    Ria:

    Wat een leuk verslag weer Dennis!
    Volop genieten dus. Groetjes x

  • 27 November 2017 - 13:31

    Ilse:

    Hoi Dennis,

    Dat was weer leuk om te lezen!
    Wat beleef je veel daar......indrukwekkend!
    Maar...een paar oordopjes, begrijp ik, is zo gek nog niet!! Hahaha!
    Op naar Uruguay en Argentinië, veel fun!

    Lieve groet Henk en Ilse

  • 04 December 2017 - 20:57

    Froukje:

    Hey Den!

    Nou, ik weet wel wat voor werk je kunt gaan doen als je terug bent hoor... je kunt volgens mij zo terecht bij de redactie van de Lonely Planet, haha. Superleuk geschreven weer! Ik heb gewoon de neiging om per direct m'n eigen backpack te pakken en Jur te ontvoeren naar Zuid-Amerika. Echt heel erg gaaf allemaal. Hoe gaat het met je Engels/Spaans? Ben benieuwd wat je in Uruguay en Argentinië allemaal mag gaan beleven. Veel plezier!

    Xx Froukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Actief sinds 29 Okt. 2017
Verslag gelezen: 615
Totaal aantal bezoekers 9014

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2017 - 31 December 2017

Avontuur in Zuid-Amerika

Landen bezocht: