Rio de Janeiro x Sao Paulo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Dennis Folkers - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro x Sao Paulo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Dennis Folkers - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro x Sao Paulo

Blijf op de hoogte en volg Dennis

10 November 2017 | Brazilië, Rio de Janeiro

Olá pessoas,

Nu ik in de bus zit voor een 2 uur lange rit richting Campinas vond ik het een goed moment om over mijn eerste week te schrijven. De vlucht van Lissabon naar Rio viel echt reuze mee het ging zo voorbij. Naast mij zat Martina(uit Zwitserland) ze ging naar Brazilië om haar oom te bezoeken. We besloten na wat gekletst te hebben samen nog wat leuks te doen in Rio later in de week. Na aankomst op het vliegveld werd ik opgehaald en naar het hostel aan de copacabana gebracht. Tijdens deze rit kwam ik er al achter dat ik in een compleet andere wereld was beland.

Eenmaal aangekomen in het hostel kwam ik op een kamer met twee Braziliaanse meiden. Ze vroegen meteen waar ik vandaan kwam en of ik mee wilde naar een feestje. Ik voelde me niet zo moe van de vlucht dus ik dacht waarom ook niet. Dit bleek een goede beslissing want wat geven Brazilianen namelijk sfeervolle feestjes! Het was aan een lagoon in de wijk Gávea. De volgende dag ben ik met mijn kamergenoten naar Sâo Condrado geweest voor een heerlijke dag aan het strand met 30 graden. Persoonlijk vond ik dit veel leuker dan de copacabana. Ik was namelijk de enige "Gringo" op het strand. Het voelde goed om gelijk tussen de locals te zijn.

De volgende dag besloot ik om samen met Martina Christo te bezoeken. We spraken af onderaan de berg om daar met een tram omhoog te gaan. Het gaf een schitterend uitzicht over Rio de Janeiro ook doordat het een zonnige dag was met een gevoels temperatuur van maar liefst 36 graden. Christo is gigantisch en straalt uit dat hij over de stad waakt. Na één van de zeven wereld wonderen te hebben bezocht gingen we naar de wijk Santa Teresa. Omdat er geen metro station was besloten we een stukje te lopen vanaf Gloria. Schitterende straatjes zijn daar gebouwd en zo kleurrijk dit bracht ons uiteindelijk bij Escadaria Seleron. Een beroemd straatje vol met alle soorten kleuren tegeltjes. We besloten om samen nog even een hapje te eten in Santa Teresa bij wat vrolijke straat muziek. Hierna ging Martina weer terug naar haar oom in Recreio een klein dorpje op 1,5 uur van de stad Rio.

Zondag vertrokken mijn Braziliaanse kamer genoten terug naar hun huis in Campinas. Ze vroegen mij of ik bij hen langs kwam volgende week zodat ik een echte Braziliaanse BBQ kan mee maken en het beroemde Caipirinha drankje te drinken.
Na hun uitgezwaaid te hebben ging ik terug naar het hostel om wat voetbalwedstrijden te kijken waaronder River Plate x Boca Juniors. Wat een passie en strijd zit er in die wedstrijd totaal anders dan de klassieker in Nederland.

Maandag ben ik naar Martina gegaan in het plaatsje Recreio. De metro en de bus brengen je letterlijk overal. We mochten de fietsen lenen van haar oom en hebben een mooie fietstocht gemaakt van 20 Kilometer. In dit kleine dorpje was ook een Favela en ik wilde ondanks alle verhalen toch weten hoe dit nou daadwerkelijk was. Samen zijn we door de Favela gefietst. Dit is onbeschrijfelijk hoe deze mensen leven. Alles is zo vies en krap op elkaar gebouwd maar toch hing er een goede sfeer tussen de mensen, met veel muziek en spelende kinderen. Tijdens onze fietstocht hebben we ook wilde alligators gespot. Aan het eind van de dag heb ik nog even wat gedronken met Martina en haar oom in zijn huis. Zo vet om een Braziliaans huis van binnen te zien! Haar oom was een echte wereldreiziger en vertelde mij schitterende verhalen. Na een leuk gesprek over hoe hij woonde in Nederland/zuid Afrika/Zwitserland/Thailand en op een eiland in de Caribbean vertrok ik weer naar mijn hostel. Ik kwam met de bus langs de meest besproken Favela van dit moment; Rochina! Zo enorm groot en kleurrijk, het lijkt gewoon op een berg maar dan van gekleurde huizen op elkaar gebouwd. Het is onmogelijk om er in te komen de politie houdt toeristen er van weg omdat er een oorlog gaande is tussen twee drugs groepen en de politie. Ben wel blij dat ik er alsnog met de bus langs ben gereden om het gezien te hebben.

Dinsdag heb ik zes uur lang in de bus gezeten naar Sao Paulo. Het klinkt heel lang maar als je de omgeving bekijkt en in mijn geval een aantal afleveringen van de serie Designated Survivor kijkt is het zo voorbij.

Bij aankomst in Sao Paulo begreep ik meteen waarom Dennis Storm eens zei in 3 op reis dat het verkeer meer vast stond dan reed. Ik besloot daarom ook een dagje een fiets te huren maar daar kreeg ik al snel spijt van want de straten zijn zo steil. Ik ben naar het stadion van Palmeiras gefietst om te kijken waar Coldplay zou gaan optreden en misschien dat ik nog een kaartje kon regelen. Het was mogelijk voor 210€ maar dat vond ik net iets te gek. Na de barre fietstocht terug kwam ik Alex tegen in het hostel. Een zeer vriendelijke Braziliaan die graag Engels wilde oefenen. Samen met hem ging ik nog naar het park Ibarapuera en bezocht een kunst straatje genaamd Beco do Batman.

De volgende dag gingen Alex en ik samen naar het centrum om de grote gebouwen te aanschouwen tot we plots een man tegen het lijf liepen die beweerde met Johan Cruyff te hebben gespeeld bij de Los Angeles Aztecs en met Pelé in Brazilië. Toen dacht ik al bij mezelf en ik heb met Geraldine Kemper in 1 film gespeeld jaja. Maar goed hij was wel erg vriendelijk en gaf ons een rondleiding door het centrum. Hier moesten we onze tas verplicht voor ons houden en geen telefoon in je hand hebben anders zouden de straat kinderen ze stelen. Na een gigantische lange rondleiding van zo'n 5 uur die ik niet zo boeiend vond met allemaal regeringsgebouwen en advocaten kantoren en 50 mensen waaraan ik ben voorgesteld die ik niet ken uit de politiek hier, kon ik eindelijk eten en slapen. Sao Paulo was een goede tussenstop voor twee dagen want Rio de Janeiro is voor mij vele malen mooier en leuker.


Een aantal dingetjes;
- de mensen hier waarderen het enorm als ik Obrigado (dankjewel) De Nada (alsjeblieft) zeg
- Ookal spreken ze slecht Engels de Brazilianen helpen je vriendelijk
- Als je zelf goed oplet en geen gekke dingen doet is Brazilië helemaal niet zo gevaarlijk als men zegt

Hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen!
Tchau.

Liefs,
Dennis

  • 10 November 2017 - 18:19

    Oma En Opa:

    Hallo Dennis
    Wat een mooi verhaal geweldig ,om iets van je te horen ,je hebt het goed naar je zin
    zo te lezen fijn om te horen veel plezier .
    Gr Oma en Opa

  • 10 November 2017 - 20:55

    Froukje:

    Wauw, zo gaaf Dennis!!! Vast even wennen om in zo'n andere wereld te zijn, maar dat komt helemaal goed met jou. Superleuk geschreven, kijk nu al uit naar het volgende verslag. GENIET! X

  • 11 November 2017 - 21:51

    Riet Van Beek- Vlijm:

    dag Dennis, wat een leuk geschreven verslag!je bent een volleerd schrijver zo.Veel reisplezier.Veel liefs en groetjes van Oma.xxxx

  • 12 November 2017 - 12:08

    Youri:

    Tof stukje ouwe! Geniet ervan!

  • 12 November 2017 - 12:09

    Ria:

    Hoi Dennis
    Wat een leuk om zo wat van je te horen!
    Een mooie ervaring. Geniet ervan. Grtjs x

  • 12 November 2017 - 12:40

    Marco:

    Top man goed geschreven. En een prachtige start van je avontuur

  • 13 November 2017 - 12:35

    Ilse:

    Hé Dennis,

    Wat heb je al veel beleefd zo, die eerste week!!
    En dan die alligators.......gaaf zeg! Die zie je in Europa niet. (gelukkig)
    En ook al zoveel mensen ontmoet/gesproken, super leuk.
    We kijken uit naar je volgende verslag, want we leven met je mee!
    Trots op je!!! Xxx


  • 17 November 2017 - 17:54

    Aart:

    Hallo Den
    Wat een mooie foto's , vooral die waterval , daar is ons watervalletje in Speuld
    een fonteintje bij. veel plezier Gr oma en opa

  • 17 November 2017 - 17:55

    Aart:

    Hallo Den
    Wat een mooie foto's , vooral die waterval , daar is ons watervalletje in Speuld
    een fonteintje bij. veel plezier Gr oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Actief sinds 29 Okt. 2017
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 9035

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2017 - 31 December 2017

Avontuur in Zuid-Amerika

Landen bezocht: